tisdag 28 april 2015

Svensk vinnarutställning - Kistamässan


Hade verkligen sett fram emot att ställa ut på Svensk vinnarutställning för första gången. Gina hann precis bli champion och jag hade flyttat över henne i championklass och lilla Max och Luna skulle debutera. Sådan tur att de precis hade hunnit fylla 9 månader så att de kunde tävla om juniorvinnartitlarna. En tysk domare skulle döma och det kändes bra med en från rasens hemland äntligen.

Vi hade hämtat Max kvällen innan så han sov över hos oss i min lägenhet i Bromma. Vi kom dit tidigt och var faktiskt inne i hallarna som nummer två :)  Hann med att ställa Max på bordet för att testa. Han gick runt och åt godis och stod fint, nu är han helt cool med att stå uppe på bord. Kändes bra. Max mattar kom och höll oss sällskap och skulle titta. Bra för Max att ha alla hos sig. Lunas matte kom och satt en bit bort eftersom Luna löpte och vi inte ville distrahera Max för mycket.

Såg en lapp mitt i ringen och där stod att det var domarbyte nu på morgonen. Det visade sig bli totalkatastrof för mig. En finsk domare som vid mätningen hade en egen mätsticka som inte alls såg ut som den svenska. Hon mätte Max till 2 cm högra än han är och således måste han flytta över till mittel. Alla andra jag talade med blev också felmätta med 2 cm, men Max var den enda som behövde byta ras. Luna blev också mätt till 2 cm högre. Jag fick gå fram igen när alla var mätta och mäta honom igen och ringsekreteraren skulle mäta men hon förstod sig inte på mätstickan så det blev samma resultat när domaren tog ett stadigt tag i Max och tryckte ihop honom, inte kul. Hade jag vetat det jag vet nu så hade jag aldrig gått in med honom som mittelspitz. Fick inte springa efter de stora mittlarna utan måste springa först och då blev han ju galen när den andra sprang upp i rumpan på honom hela tiden. Vet att han behöver träna mer på att ha hundar nära sig men det här var bara för mycket. När jag ställde upp honom på bordet så kände hon inte på honom utan lät mig visa tänderna bara och gav honom KEP (kan ej prisges) för att han brister i ringkultur.



Enligt SKK behöver man inte gå in och tävla med hunden efter att den har blivit mätt om man inte vill. Då skrivs inte heller mätresultatet in i Hunddata. Det är ju väldigt bra, det ska jag utnyttja om någon får för sig att mäta honom till mittel igen. Mätte honom igen nu på valpträffen och då blev han 28,5 så han är definitivt klein. Om man får en slutmätning till mittel kan man gå därifrån och då stryks det resultatet. Om man ändå väljer att ställa upp kan man på nästa utställning beställa att två domare kommer och gör om slutmätningen. Fast verkar enklast att gå därifrån. Bra att känna till detta så nu vet jag att det bara är att gå därifrån om han blir felmätt till mittel igen. Synd att jag inte visste detta med säkerhet i Kista.



I alla fall så trodde jag att hon skulle döma Gina rättvist, men icke. Hon vick VG i championklass! Hon var så duktig lilla Gina och är så glad och går och står så fint. Förstod inte ens på kritiken vad som var fel.



I alla fall så var det tur att det inte var jag som visade fina Luna utan hennes egen matte Amy. Därför gick det superbra för Luna. Hon kom tvåa i juniorklassen efter en finsk tik som sedan också fick både juniorvinnartiteln och den vanliga vinnartiteln då hon även vann hela tikklassen. Luna fick CK och slog ut championtikarna bland mittelspitzarna och kom på en hedervärd tredje plats. Det kändes som en revansch, gud vad glad jag blev då, höll ju på att bryta ihop fullständigt efter de andra visningarna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar