måndag 18 maj 2015

Valpträff i Burvik - alla valparna samlade igen!

Den 18 april hade vi valpträff på landet i Burvik där valparna växt upp.

All tre valparna kom eftersom Lunas matte kunde ta med sig Max då Max matte hade förhinder. Otroligt kul att se alla tre tillsammans igen i barndomshemmet!

Jag hade klantigt nog kameran felinställd hela tiden så det blev suddiga bilder men jag lägger ut dem i alla fall.



Vi började med att käka hamburgare och laxburgare till lunch. Sedan packade vi in oss och de tre valparna i vår Volvo och åkte till viltspåren som jag lagt på morgonen. 
Alla förstod vad de skulle göra men det var inte lätt för dem att koncentrera sig när syskonen stod kvar på stigen och skällde och hade skoj. Men alla tog sig till slutet av sina spår där jag hade spridit ut korv. Ville inte lägga en skank  där eftersom jag inte visste hur de skulle reagera på en sådan första gången. Nu lät jag dem nosa på skanken hemma på gården och alla var nyfikna på den.
Lärde mig att man bara ska ta ut en hund i taget till nästa gång så de inte stör varandra så. Luna fick gå ett extra spår eftersom jag lagt fyra då jag inte visste att Max skulle komma med. Det spåret gick mycket bra och koncentrerade sig bättre eftersom syskonen hade gått till bilen då och inte störde henne.

Max viltspårar

Max har kommit till sitt spårslut och äter korv

Bowser får beröm vid språslutet och äter krovar

Bowser har precis hittat spårslutet och korvarna

Luna på sitt första spår, väldigt koncentrerad med svansen avslappnad

Luna har hittat sitt första spårslut

Luna väntar på att få på sig selen igen för sitt andra spår.

Luna på sitt andra spår vid slutmålet


Efter viltspåret åkte vi tillbaka hem och där fick de leka lite mer.

Luna med sin barndomskompis Pongo

Luna och Bowser




Bowser

Max längst bort, Luna i mitten, Bowser

Max och Bowser

Luna längst bort, Max, Bowser

Luna blir kliad på magen

Max

Bowser



Luna

Luna

Luna

Vi tog in alla och fikade och pratade bl.a. rallylydnad.
Vi satte upp några utvalda skyltar och jag visade med Max hur man ska genomföra de olika skyltarna. Han var riktigt duktig att försöka koncentrera sig på moment han aldrig tränat. Sedan fick Luna och Bowser gå med sina mattar. De fick med sig anvisningarna för alla skyltar hem och jag vet att de tränar så smått. Bra aktivering även om man inte tänker träna. Jag har lärt båda våra hundar alla skyltar i nybörjarklassen, bra att ta till några av dem som aktivering när man går på promenad till exempel. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar